פנחס יחזקאלי: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה

תקציר: בחינת שמות החברים הדרומיים בהתארגנות הטרור שחשף שב"כ באפריל 2024, ילמד על קרבת משפחה מעניינת להנהגה הבדואית בדרום, וזה מקור הבעיה: עמדות הכוח במגזר נכבשו כולם על ידי הקיצונים ומחרחרי העימות. לכן, בלי פיקוח מדינתי הדוק ובלי שינוי ההנהגה הזאת, וניתוק קשריה הבעייתיים עם ועדת המעקב, לא יצלח כל ניסיון להסדיר את מערך היחסים המעורער בנגב עם האוכלוסייה היהודית, בעידן שאחרי המלחמה!

בתמונה: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הדרום הפרוע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אסטרטגיית העשייה 'מתחת לרדאר', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

ב- 4 באפריל 2024 הותר לפרסום כי שב"כ סיכל תשתית טרור שתכננה לבצע פיגועים בישראל, בהם בין היתר פיגוע נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. במסגרת פעילות משותפת של שב"כ, המחוז הדרומי של משטרת ישראל וצה"ל נחשפה תשתית טרור המורכבת מערבים ישראלים, תושבי רהט, לוד ועירון ופלסטינים תושבי יהודה ושומרון.

במסגרת חקירתם עלה כי תכננו פעילות טרור בשטח ישראל, בין היתר התכוונו לבצע פיגועים כנגד בסיסי צה"ל, שדה התעופה בן גוריון וקריית הממשלה בירושלים. כמו כן, עלתה כוונה לרצוח את השר בן גביר באמצעות השגת טיל RPG - ואף כוונות לחטוף חיילי צה"ל לעזה.

בחינת שמות החברים הדרומיים בהתארגנות הזו ילמד על קרבת משפחה מעניינת להנהגה הבדואית בדרום:
[בכרזה: תמונות המשתתפים בקשר. בחינת שמות החברים הדרומיים בהתארגנות הזו ילמד על קרבת משפחה מעניינת להנהגה הבדואית בדרום. המקור: שירות הביטחון הכלל]

משאבים אנושיים וצמיחה כלכלת וחברתית?

ב- 30 במאי 2021, באותם ימים קשים של פרעות תשפ"א, התקיים בכסייפה שבנגב כנס, תמים לכאורה: "הוועידה הרביעית למשאבים אנושיים וצמיחה כלכלת וחברתית בנגב", שמטרתו הייתה "לדון באתגרים העומדים בפני הצמיחה הכלכלית והחברתית והחינוכית והבריאותית, וצמיחת היכולות האנושיות והמנהלתיות בכל תחומי החיים.

בכנס ה'תמים' הזה, השתתפו ראשי רשויות ערביות ופקידי ממשלה ורשויות, כולם מקבלי משכורות ממשלם המיסים הישראלי: 
- ראש מועצת כסיפה: עו"ד עבד אלעזיז אל נסאסרה; 
- ראש מועצת ערערה: נאיף אבו עראר; 
- עוה"ד מודר יונס: ראש הוועדה הערבית לראשי הרשויות הערביות המקומיות; 
- ראש מועצת חורה: שיח' חאבס אלעטאונה; 
- ראש המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים: שיח' עטייה אלעסאם, 
- איש מרכז מסראווה: ג'עפר פרח
- חבר כנסת סיד אלחרומי
- ועוד אישים בולטים במגזר, כמו: אברהים אלנסאסרה, ד"ר סארה אבו כף, ד"ר נעים אבו פריח, פרופק ג'יהאד אלסנע, סלימן אלעמור ועוד.

את הוועידה כיבד בנוכחותו, מוחמד ברכה

החשבון שיש לגורמי הביטחון בישראל עם יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, ארוך ומתמשך, והשפעתו רבה מצפון הארץ ועד לדרומה.

בפרעות תשפ"א במאי 2021, למשל, סייע ברכה בליבוי הבעירה הפנימית, וכינה את הפרעות בערים המעורבות כ"מוקד התנגדות מול הדיכוי הציוני בערים שהיו פלשתין ותישארנה פלסטין". בבוקר ה- 9 בנובמבר 2023, הוא עוכב ונחקר, אחרי שהכריז על הפגנה בנצרת נגד המלחמה. המשטרה הודיעה עוד שההפגנה לא אושרה ואינה-חוקית, וכי אם תתקיים, תפוזר בכוח.

אבל השפעתו של ברכה איננה מוגבלת לצפון הארץ ולמרכזה, ויש לו קשר הדוק לתסיסה, המבעבעת בינתיים מתחת לרדאר, בחלק המיליטנטי של הבדואים בנגב: באותו יום ממש שבו נעצר ברכה, הביאה משטרת ישראל להארכת מעצר צעירה מכסיפה בחשד להסתה ולהמרדה (תיק מעצרים 19066/11/23). 
מה מחבר ביניהם?
חסן שעלאן: נעצר ראש ועדת המעקב של ערביי ישראל, שהודיע על הפגנה נגד המלחמה בנצרת.
המשטרה עצרה את ראש ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל, חבר הכנסת לשעבר מוחמד ברכה, אחרי שהודיע על הפגנה בנצרת נגד המלחמה - שהייתה אמורה להתחיל ב-11:00. אל ההפגנה הוזמנו רק עשרות בכירים בהנהגה הערבית - ולא כלל הציבור הערבי בישראל. ברכה נלקח לתחנת המשטרה בנוף הגליל.
[למאמר המלא של חסן שעלאן ב- YNET, לחצו כאן]

ומה לדעת משתתפי הכנס, יקדם את "המשאבים האנושיים והצמיחה"?

המסמך המסכם של הכנס המקצועי הזה - עליו חתומים מוחמד ברכה ביחד עם המארח, ראש המועצה אלנססאסרה מכסייפה - רחוק ממשאבים אנושיים וצמיחה כרחוק מזרח ממערב: 
  • "הועידה קוראת לציבור הערבי, בודדים וקבוצות, תנועות ומפלגות, לאחדות ולשיתוף פעולה, בפני מדיניות הממשלה הישראלית, ועשייתה התמידית לכיתור ההתקבצויות הערביות, ולהמשך מדיניות הריסת הבתים בכל כפרינו וערינו הערביות, ולעשייה כנגד ההשתלטות ודחיקת החברה שלנו בנגב, בערים המעורבות, ובשאר הארץ. מציאות זו מחייבת אחדות שורה ותיאום תמידי, וחיזוק מעמדה של ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי, שהיא המסגרת המחברת את הציבור הפלסטיני בתוככי הארץ במאבק במדיניות הגזענית העריצה כנגד בני חברתנו ב'פנים' הפלסטיני...
  • הועידה עוקבת בדאגה גדולה אחרי מה שמבצעת ישראל במדיניות הרסנית בירושלים הקדושה, בשיח' ג'ראח, והחותרת לפגיעה ישירה בזהות הערבית והאסלאמית של העיר הקדושה, ולהנצחת מדיניות, המנוגדת להחלטות בינלאומיות לגיטימיות, וקוראת לאנשים החופשיים בעולם ובקהילה הבינלאומית, להכריח את ישראל לעצור את פעולות הייהוד המתרבות.
  • הוועדה מביעה דאגה בשל הפיצול הפלסטיני הקיים בגדה וברצועה (הכוונה לפיצול בין הפתח' לחמאס, פ"י), אשר אינו משרת את האינטרס הפלסטיני...
  • הוועדה קוראת לבני האומה הערבית (ע"פ האסלאם, המוסלמים כולם מהווים אומה אחת - אומת אל מוסלמין - ולה מסגרת מדינית לגיטימית אחת: החליפות) להתאחד ולעמוד מול המתקפות והתעמולה אותם מייצרים כוחות העריצות והרשע וההתנשאות (העליונות), ללא התחשבות בזכות העם הפלסטיני ופרטיותו."
  • הוועדה קוראת לאיחוד כל מאמצי העמותות השונות בסקטור הפרטי... לחיזוק ערך הערבות ההדדית ומהילתו במארג התרבותי: אלפזעה (מושג באסלאם שבו חובת המוסלמי להירתם לקריאת מצוקה של אח או קרוב. המושג הזה 'מככב' תדיר בהודעות חמאס), אלעונה, נחוו'ה הכשרת הלבבות, מתן דגש על סקטור הצעירים שהם חוד החנית של עתיד האומה (במושג: 'הכשרת לבבות', הכוונה היא לאִינְדּוֹקְטְרִינַצְיָה: לתהליך של הנחלת דעות, עמדות, רעיונות, אמונות דתיות ופוליטיות).

[לאתר "הוועידה הרביעית למשאבים אנושיים וצמיחה כלכלת וחברתית בנגב", לחצו כאן]

[ראש מועצת כסייפה, אל נסאסרה, מארח הכנס. למה כנס שאמור לעסוק בקידום "משאבים אנושיים וצמיחה" מתעסק בפיצול בין הפתח' לחמאס בגדה וברצועה? התמונה היא צילום מסך]
[ראש מועצת כסייפה, אל נסאסרה, מארח הכנס. למה כנס שאמור לעסוק בקידום "משאבים אנושיים וצמיחה" מתעסק בפיצול בין הפתח' לחמאס בגדה וברצועה? התמונה היא צילום מסך]

זוהי המרדה הנסמכת על כפל לשון, הנתמך בבורות היהודית בשפה הערבית

מזה מספר שנים עוברת הפקידות הבכירה של המגזר הבדואי רדיקליזציה. אנשים מתונים מוזזים הצידה, וקיצונים תופסים את מקומותיהם. הכנס האמור הוא רק אחד מגידולי הפרא שהקבוצה הבכירה הזו מצמיחה, תוצר של שיתופי פעולה שלה עם גורמים רדיקלים אחרים בחברה הערבית. 

לא בכדי, למשל, ארח את הכנס ראש מועצת כסייפה, אל נסאסרה. אותו אל נסאסרה תועד במהלך פרעות תשפ"א, במאי 2021, מבקר ביחד עם מוחמד ברכה את משפחתו של 'שהיד' באום אל פחם (ראו למטה).

הגיעה העת שמדינת ישראל תתבונן היטב במה שגדל פה מתחת לאפה!

[בפוסט: אל נסאסרה תועד במהלך פרעות תשפ"א, במאי 2021, מבקר ביחד עם מוחמד ברכה את משפחתו של 'שהיד' באום אל פחם. לפוסט המקורי, לחצו כאן]

המציאות בדרום השתנתה בין יום

לרגע היה נדמה - לבדואים וליהודים כאחד - כי טבח ב- 7 באוקטובר 2023 שינה ברגע את הצבא, המשטרה והפרקליטות, ועידן ההכלה חלף עבר לו. משטרת מחוז הדרום - שאיבדה יותר מ- 50 משוטריה וממפקדיה - הסירה את הרסן. מבחינתה, תם עידן ההכלה, וחזרנו להיות מדינה נורמאלית גם בתחום ביטחון הפנים. היא מגיבה במהירות ובתקיפות על כל אירוע.

כך למשל, נורה למוות ברהט, ב- 28 באוקטובר 2023, רעול פנים חמוש בנשק אוטומטי. כל המתנהג בנוסח 'הימים העליזים' ההם, אם בכביש ואם בסכסוכים פליליים, כל הנושא נשק בלתי חוקי או נוהג בצורה מחשידה, עלול להיחשב למחבל ולשלם בחייו:

[בכרזה: המחוז הדרומי כבר לא מכיל... רעול פנים חמוש ב- M-16 נורה למוות ברהט! התמונה: דוברות המחוז הדרומי. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: המחוז הדרומי כבר לא מכיל... רעול פנים חמוש ב- M-16 נורה למוות ברהט! התמונה: דוברות המחוז הדרומי. הכרזה: ייצור ידע]

אבל מהר מאוד חזרו הדברים למהלכם הרגיל

המגזר הבדואי לא הצטרף לפלישה העזתית, ואף 'פתח חשבון' איתם בכמות האבידות הגדולה שלו במלחמה, שיכול להישאר 'חם' לאורך שנים, וייסגר מן הסתם בבוא היום, עם המשפחות העזתיות המעורבות בטבח ובשבי בני העדה הבדואית (אם יוודעו פרטיהם) ב'חאק עראב' ובפיצויים של 'כסף גדול'. 

אין ספק שיש במגזר הבדואי חפצים בדו קיום ומתנערים באמת מהטבח. אבל לעולם, בכל מקום, יתנו הקיצונים את הטון והיתר יגררו אחריהם.

נשק יום הדין של המגזר הבדואי הוא משפחות הפשע השבטיות, שהן בעצם מיליציות חמושות היטב, שעסקיהן הכלכליים פורחים. ב- 15 השנים האחרונות הן הצטיידו בנשק רב, כשהאיראנים דרך הגבול הירדני ויהודה ושומרון, דאגו להשלים את ש'תרם' להם צה"ל, ובכוונת מכוון. בבוא היום כשינתן האות ותחל ההתקפה המשולבת על המדינה היהודית (זו שסינואר הרס בטפשותו), הם יהפכו ברגע ללוחמי חירות. אבל עד אז, יימנעו מליטול חלק בפעולות חתרניות (למעט שגרת הגניבות ממחנות צה"ל). 

את רעיון המערכת האזורית הגה ועיצב קאסם סולמני והסביר אותו מפקד משמרות המהפכה האיראני חוסין סלאמי, באוגוסט 2022: "הפלסטינים מוכנים למאבק קרקעי. זו נקודת התורפה של ישראל. הטילים מצוינים להרתעה... אך הם לא משחררים את האדמות. יש להציב כוח רגלי על הקרקע, ולשחררה צעד אחרי צעד... אנשי חיזבאללה ופלסטין ינועו על הקרקע במבנה צבאי אחד". 

[בתמונה: בריגדיר גנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, תיאר בתמצית פשוטה את רעיון המלחמה המשולבת נגד מדינת ישראל... . התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Rajanews. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]
[בתמונה: בריגדיר גנרל חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה האסלאמית, תיאר בתמצית פשוטה את רעיון המלחמה המשולבת נגד מדינת ישראל... . התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Rajanews. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 4.0]

די להתבונן ברשימת משתתפי "הוועידה הרביעית למשאבים אנושיים ולצמיחה כלכלת וחברתית", כדי להבין את מקור הבעיה במגזר הבדואי בדרום: עמדות הכוח במגזר נכבשו כולם על ידי הקיצונים ומחרחרי העימות

אפשר רק להתפלא על המערכת השלטונית שמממנת את הפעילות החתרנית הזו ומרפדת אותה בפנסיות תקציביות שמנות, בלי לשאול שאלות, בלי פיקוח ובלי בקרה. במציאות הזו, החוליה שלכד שב"כ באפריל 2024 היא רק סנונית להתארגנויות רבות נוספות.

לכן, בלי שינוי ההנהגה הזאת, וניתוק קשריה הבעייתיים עם ועדת המעקב, לא יצלח כל ניסיון להסדיר את מערך היחסים המעורער בנגב עם האוכלוסייה היהודית, בעידן שאחרי המלחמה!
[בתמונה: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הדרום הפרוע', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על אסטרטגיית העשייה 'מתחת לרדאר', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

[בתמונה: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

One thought on “פנחס יחזקאלי: במגזר הבדואי הכל מתחיל מלמעלה

  1. Pingback: המגזר הערבי בישראל באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *